Gemeenten helpen burgers en bedrijven sneller en beter

Je kunt er als gemeente niet meer omheen. De dienstverlening zal steeds verder gedigitaliseerd moeten worden om te voldoen aan de verwachtingen van de samenleving. Een investering waar je veel mee wint: tevreden en betrokken burgers, bedrijven en ketenpartners.

We zijn het tegenwoordig gewend dat we 24/7 service krijgen en aankopen kunnen doen. Wil ik vandaag iets? Dan is het er uiterlijk morgen. Hierdoor worden onze verwachtingen van een gemeente ook steeds hoger. Of je als gemeente nu door burgers of ondernemers benaderd wordt, of ze nu op bezoek komen, bellen of een chatbericht sturen: ze verwachten met een lage effort snel en goed geholpen te worden. Je hebt alle gegevens van je burgers toch al? Er wordt verwacht dat de contacthistorie inzichtelijk is en de voortgang van bijvoorbeeld een vergunningsaanvraag direct beschikbaar is. Met goed gedigitaliseerde processen in de cloud leg je de basis om aan deze verwachtingen te voldoen.

Naar een ‘digitale stad’

Goed gedigitaliseerde processen in de cloud brengen je verder. Vanuit deze basis kun je toegroeien naar het volgende level: een ‘digitale stad’, ook wel ‘smart city’ genoemd. Hierin verbeteren een scala aan innovatieve oplossingen het leven van je inwoners en ondernemers. Denk aan IoT-toepassingen en sensoren die realtime informatie generen waarmee je de verkeersdoorstroming in de stad kunt verbeteren en files kunt voorkomen. Of aan IoT om online vrije parkeerplekken te detecteren. Aan slimme verlichting waarmee je de veiligheid op straat verbetert. Of aan afvalbakken die zelf doorgeven wanneer ze vol zitten, en zo de leefbaarheid in winkelcentra en woonwijken vergroten.   

Zorgvuldig digitaliseren 

Innovatieve dienstverlening kan je gemeente veel opleveren. Dit vraagt wel om een zorgvuldige aanpak met een uitgedachte IT strategie. Één van de dingen die vaak laat wordt ingezien is het belang van een goede basis, een goed cloudfundament. Heb je geen goed cloud fundament, dan kom je op een punt dat nieuwe innovatieve oplossingen niet mogelijk zijn. Je zal dan alsnog terug moeten naar de basis. Dankzij onze specialistische ervaring bij diverse gemeenten kunnen wij je bij het gehele proces van digitalisering begeleiden.

Een goed cloudfundament 

Wil je verder groeien als digitale gemeente dan is een goed cloudfundament een must. Cloud wordt simpelweg té bedrijfskritisch. Meer leren over het belang van een goed cloudfundament en welke 5 stappen je hiervoor als gemeente dient te nemen?

Download dan ons whitepaper ‘Je gemeente in de cloud: in 5 stappen naar Azure’.

 

Meer blogs

Wesley van der Maas | InSpark
Wesley van der Maas | Klantsucces Manager Lokale Overheid
Ik help je graag verder
Neem contact op