Azure Zakelijke dienstverlening
“Microsoft is met het huidige portfolio de trendsetter, we verwachten dat daar de ontwikkelingen het snelst gaan.”
Tobias Maat
Technisch productmanager bij KPN

Hoe een organisatie vertrouwen wint met een beheerbare cloudoplossing

Ons vertrekpunt voor CloudNL was het perspectief van de klant,” zegt Tobias Maat, technisch productmanager bij KPN. Volgens Maat aarzelen organisaties om naar de cloud over te stappen. Ze willen gevoelige data niet op zomaar een netwerk opslaan. “Als KPN hebben we het vertrouwen van onze klanten verdiend, onder meer met telefonie en dataverbinding. Nu zijn we met CloudNL ook dé vertrouwenspartij voor dataopslag.”

Gevoelige data vertrouwd in de cloud

InSpark hielp KPN bij de bouw van het CloudNL-platform op basis van Windows Azure Pack. “Er was onderling veel vertrouwen. Mark Scholman was volwaardig lid van ons projectteam. Als Mark niet hier was, konden we hem altijd bellen of een berichtje sturen. Dat heeft zeker bijgedragen aan het resultaat. We hebben ervaren dat bij InSpark de mensen zitten die ons kunnen helpen. We hebben zelf een bepaald niveau en zijn niet op zoek naar de breedte, maar naar de diepte. Niet veel partijen in Nederland komen daarvoor in aanmerking.”

Microsoft trendsetter

Als VMware-georiënteerde organisatie maakte KPN de keuze om ook Microsoft-technologie te implementeren voor de clouddiensten. “Microsoft is met het huidige portfolio de trendsetter, dat zie je terug in alle rapporten van Gartner en Forrester. We verwachten dat daar de ontwikkelingen het snelst gaan.” KPN biedt twee diensten: CloudNL Infrastructure as a Service (IaaS) en CloudNL Office. Softwareontwikkelaars bieden producten via de cloudservice. “Wij helpen klanten met de aansluiting op bestaande KPN-netwerken als GemNet en ZorgNet. Dat applicaties via diezelfde veilige netwerken lopen, geeft vertrouwen. Onze managed omgevingen werken met standaard bouwblokken, die je met één druk op de knop uitrolt. Het maakt de kosten voorspelbaar; de klant betaalt voor wat hij gebruikt.” Het beheer van Hyper-V gebeurt met System Center, met daarop Service Provider Foundation en dáár weer bovenop Windows Azure Pack (WAP). In IaaS rollen klanten via het eigen selfserviceportaal netwerken en virtual machines uit in twee datacenters. Die zijn op hun beurt weer gekoppeld in één logisch netwerk.

 De keuzes die we samen met KPN maakten

  • In CloudNL Infrastructure as a Service (IaaS) rollen klanten via het eigen selfserviceportaal netwerken en virtual machines uit in twee datacenters, die zijn gekoppeld in één logisch netwerk
  • CloudNL Office
  • Softwareontwikkelaars bieden producten via de cloudservice
  • Het beheer van Hyper-V gebeurt met System Center, met daarop Service Provider Foundation en dáár weer bovenop Windows Azure Pack (WAP)

En tot slot: nog wat achtergrond over dit project

KPN heeft het vertrouwen van klanten hoog in het vaandel. Met telefonie en dataverbinding hebben ze dat vertrouwen al dik verdiend, maar ook met cloudoplossingen wilden ze een betrouwbare partner zijn. Daarom zocht het telecommunicatiebedrijf een veilige, betrouwbare cloud, waarbij data en applicaties binnen Nederland en door Nederlandse ingezetenen worden beheerd.

SHARE
Maarten Goet

Managing Partner

Meer weten?
Maarten neemt graag contact op.