Arthur Hospers

Een keer per jaar hoef je de marketingkamer van menig organisatie niet binnen te komen. Dat is meestal rond deze tijd, eind november, en duurt tot eind december.

Marketing is namelijk dan voornamelijk bezig om alle klanten bij elkaar te verzamelen om zo een unieke Kerst-beleving toe te kunnen sturen. Eentje die de overtreffende trap is van een kerstgroet, beter dan een kus van de vrouw van de Kerstman. Wat nou kerstkaart met een tekstje van wensen? We versturen een kerstkoor van 20 man verkleed als elf dat een persoonlijk kerstliedje van een half uur voor de deur van de klanten gaat zingen! Super goed idee!

En dan begint de ellende… 

Het goede idee eindigt in een droevige kaart met een algemene groet van de directie waarbij de aanhef in meeste gevallen “Beste heer/mevrouw” is. Net op tijd verstuurd en 2 dagen later komt de postbode terug met de eerste zak van retouren…volgend jaar doen we het beter.

Herkenbaar? Vast wel. Dit overkomt denk ik het merendeel van de organisaties. Dit kan en moet anders! Hierin 5 tips hoe dit volgend jaar anders gaat. Alvast een waarschuwing; dit zijn open deuren!

Tip 1: Doe het continu!

Je zult denken: als ik eerder start met de Kerstactie dan heb ik voldoende tijd om het volgend jaar beter te doen. Niets is minder waar. Ook dan heb je te weinig tijd. De oplossing is: doe het continu. Leg je marketing lat zo hoog dat je elke dag de kerst actie kunt draaien. Door je marketingproces zo in te richten ben je in staat om elke actie goed aan te kunnen.

Tip 2: Beleg klant(data) verantwoordelijkheden

Vaak komen fouten in data naar boven als er iets mee gedaan wordt. Dan pas worden ze relevant. Wie ziet data fouten het eerst daardoor? Diegene die iets met de data gaat doen. En in de meeste gevallen is dat dus Marketing. Hierdoor krijgen zij vaak ook de verantwoordelijkheid om data corruptie op te lossen. Dit is verkeerd. Door deze werkwijze verleg je het probleem naar het eind van het proces. Door de verantwoordelijkheden van data in het begin van de keten te leggen wordt het proces in zijn geheel sneller. Data input hoort niet bij Marketing.

Tip 3: Word zo persoonlijk mogelijk

Bedenk de meest persoonlijke actie die je kunt bedenken. Dit is de lat. Laatst kwam ik een linkedin bericht tegen van iemand die een pakketje had ontvangen van een koffiecupjes fabrikant. Het was een selectie van zijn favoriete koffiecupjes met daarbij een persoonlijke “dank je wel” boodschap omdat hij al sinds 2004 klant was. Zomaar. Deze actie is de lat. Het pakketje is de output van het proces om tot een zo persoonlijk mogelijk klantbeeld te komen. Dit heeft impact. Al het andere is ruis en schieten met hagel. Kijk naar je huidige dataset van je relaties. Ben je in staat om persoonlijk te worden? Zorg er dan voor dat je dit gaat worden.

Tip 4: Wees slimmer: automatiseer

Enkel door data voor jou te laten werken heb je er wat aan. Zodra de data in (Excel) lijsten komt en vanuit daaruit (handmatige) data manipulatie plaats moet vinden, werkt data juist averechts. Zorg ervoor dat data en het systeem met data voor jou gaat werken. Marketing Automation / Lead Nurturing / Workflows, de techniek bestaat al jaren en is zo te gebruiken. Gebruik deze tools!

Tip 5: Stop met Excel!

Het is heel makkelijk. Stop hiermee. Nu. Stop met lijsten maken in Excel. Door hier direct mee te stoppen forceer je een proces verandering. Je moet anders gaan werken. Het probleem met Excel is: iedereen kent het en data hierin is erg makkelijk te manipuleren (dus dan gaan mensen data veranderen). Erg handig om even snel data aan te passen of om andere handigheidjes in toe te voegen. Echter op het moment dat data vanuit een systeem in Excel komt gaat het mis. Deze data-verrijkingen en -manipulaties zijn dan eenmalig en dus niet van toegevoegde waarde. Volgende keer moet dit dan wederom gebeuren. Data dient in een systeem te blijven en daarin te gebruiken. Zie het vorige punt.

Mijn “kerstkaart” erlebnis

Aantal jaar geleden deden we (bij een van mijn eerste werkgevers), voor mij, de grootste marketing uitdaging ooit: we verstuurden meer dan 2000 spiegels naar alle HR-directeuren van Nederland. In deze spiegel was een persoonlijke tekst geprint. Dit was voor mij de lat hoe data impact kan hebben. Naast de vele positieve reacties (en feedback/interactie) die we kregen was dit mijn kerstkaart-erlebnis. Wat was dat een operatie! Dit konden we alleen maar doen door te leren van de jarenlange pijn van alle voorgaande kerstkaarten acties. Het was deze proces-“pijn” die ons deed veranderen. Vanaf de actie met de spiegels werden we gedrukt op het feit dat data voor je op moet leveren. Dat was het moment dat we stopte met Excellijsten en onze persoonlijk gingen benaderen, we waren er klaar voor.

Herkenbaar? Ik hoor graag jouw mening en/of ervaringen.

SHARE
Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Ontvang als eerste uitnodigingen voor webinars en events. Schrijf je in!