HoloLens apps ontwikkelen? Onze vijf lessen
Dick Lorier

Het afgelopen jaar hebben wij ruim 20 HoloLens apps ontwikkeld voor organisaties zoals VolkerWessels, PGGM en ABN AMRO. Virtueel adviseren en virtueel bouwen is voor hen nu realiteit. Maar om te komen tot goede 3D ervaringen, zijn wij met hen een ontwikkelproces doorgegaan. Persoonlijk en op het vlak van development, interactie en design. Mocht je ook aan de slag willen met augmented reality en de Microsoft HoloLens, hierbij mijn vijf User Experience (UX) lessen.

Les 1: Houd rekening met het blikveld

Het meest gehoorde verbeterpunt van de HoloLens is de technische limitatie van het blikveld (ook wel: ‘Field of View’). Als gebruiker zie je – nu nog – enkel op een bepaald vlak de virtuele wereld. Je kunt dit overkomen door de app ervaring compact en binnen het volledige blikveld van de gebruiker te creëren. Zo begrijpt de gebruiker het overzicht en de context van de app sneller en beter. Grotere objecten kun je daarna tonen. Help gebruikers in hun ervaring door spatial sound (3D geluid) toe te voegen om hun aandacht en blik te laten richten op specifieke virtuele objecten.

Les 2: Stop 2D! Denk in 3D

De potentie van augmented reality technologie is dat je juist de fysieke omgeving benut en deze verrijkt met virtuele objecten. Tijdens onze Kickstart Workshops zie ik dat deelnemers als eerste een schets van vier lijnen zetten in de vorm van een beeldscherm. Stop! Stap uit het oude patroon, laat het 2D scherm los. Neem jouw (werk)omgeving – die is namelijk al 3D – als basis en leef je uit!

Les 3: Activeer gebruikers te bewegen

Wat ik ook veel tegen ben gekomen in onze HoloLens Experiences of Kickstart Workshops is dat gebruikers in eerste instantie stil blijven staan op hun plek. Na een decennium van stilzitten achter de pc is dat gedrag er ingeslopen. Help gebruikers om stappen te zetten, om te bewegen en zo de nieuwe wereld te ontdekken. Doe dit bijvoorbeeld met hints in de voice-over of door middel van triggers met spatial sound.

Les 4: Niet alles hoeft in 3D

Simpele navigatie knoppen werken juist het beste in 2D. Probeer niet elk object van de User Interface (UI) in een 3D object te gieten. Dat voelt raar en onnatuurlijk aan en haalt je als gebruiker eerder uit de ervaring.

Les 5: Test de storyline zo snel mogelijk

Een goede app omvat een storyline waarin alle elementen van de app samenkomen: design, animatie, interactie, audio en de fysieke ruimte. Om dit samenspel zo snel mogelijk één geheel te laten zijn, is mijn geleerde les: test zo snel mogelijk de totale ervaring met de eindgebruiker. Gebruik bijvoorbeeld voice-to-text om de voice-over te proberen en start het design met primitieve blokken i.p.v. gedetailleerde designs en animatie zodat je in korte tijd een eerste prototype hebt. Op basis van de feedback van de eindgebruiker doe je aanpassingen en maak je de app steeds gedetailleerder en meer volwassen.

 

SHARE
Dick Lorier

Innovatie Consultant

Wil jij ook virtueel versnellen?
Ik denk graag met je mee.
Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Geef aan welke mailings jij maandelijks wil ontvangen. Schrijf je nu in!