Virtuele werkplek scenario’s

Naast het inmiddels zo belangrijke thuiswerken, zijn er tal van andere, typische scenario’s voor de inzet van Windows Virtual Desktop:

Bij dynamische gebruikersaantallen of beperkt gebruik
Het aantal benodigde werkplekken in een organisatie kan nogal eens variëren. Denk aan tijdelijke samenwerkingsverbanden, nieuwe afdelingen, fusies, verloop, etc. Vaak moeten snel nieuwe, soms zelfs tijdelijke werkplekken ingericht worden. Een virtuele desktopimplementatie is in zulke situaties bijna in real-time te realiseren en stukken voordeliger dan de aankoop en inrichting van nieuwe hardware.

Bij intensieve samenwerking in documenten en bestanden
Logisch: als medewerkers op afstand moeten werken, vergaderen, coöpereren en brainstormen, worden onder andere het simultaan bewerken van bestanden en het gelijktijdig gebruik van de diverse databronnen essentieel. Daarnaast moeten voor een dergelijke werkwijze ook de servers optimaal geschaald zijn. Met een cloud-gebaseerde Windows 10 multi-sessie omgeving en Windows Virtual Desktop (i.c.m.  ) laat je die samenwerking op afstand soepel verlopen.

In omgevingen met zeer hoge veiligheidseisen
Organisaties en omgevingen die aan bijzonder hoge veiligheidseisen moeten voldoen, zijn met WVD goed bediend. Bij virtuele desktops worden namelijk alleen scherm- en toetsenbordgegevens uitgewisseld tussen eindapparaat en server, niets meer en niets minder. Verdere datatransfer is niet nodig. Zo wordt het veel makkelijker om datalekken buiten de gecontroleerde omgeving te voorkomen en/of om aan strenge(re) compliance-eisen te voldoen.

In omgevingen met zeer hoge technische eisen
Soms worden er aan werkplekken hoge technische eisen gesteld, bijvoorbeeld bij CAD-systemen, intensieve beeldbewerking, werkplekken voor softwareontwikkeling of met speciale besturingssystemen (zoals voor het overeind houden van oude maar essentiële applicaties). Daarvoor zijn virtuele desktops ideaal, doordat ze zo goed schaalbaar en beheersbaar zijn.

Bij de inzet van specifieke gebruikersrollen
Ook mobiele of externe gebruikers (bijv. callcentermedewerkers, mensen op locatie bij de klant en in bedrijfsdependances) moeten voor hun werkzaamheden toegang hebben tot de meest centrale organisatieapplicaties. Doordat de virtuele werkplek gecentraliseerd draait, is dit een eenvoudige en efficiënte manier om verbinding te maken met alle noodzakelijke, centrale applicaties.

HARDWARE ONAFHANKELIJKHEID

Nu de volledig cloud-gebaseerde werkplekken (desktops) in je organisatie door de software – en niet langer door de hardware – gedefinieerd worden, ben je ook meteen veel minder afhankelijk van de (productlevenscycli van) gebruikte devices. Medewerkers kunnen werken met het door hen op dat moment geprefereerde apparaat. Natuurlijk kun je dit met traditionele VDI ook bereiken, maar met een cloud-gebaseerd desktop platform wordt het configureren en implementeren een stuk simpeler. En je profiteert ook nog eens van de kracht, security en schaalbaarheid van de Azure cloud.