Gemeenten versnellen door een gestandaardiseerde aanpak

InSpark, KPN en Microsoft slaan handen ineen

De cloud is onmisbaar. Iedere gemeente gaat uiteindelijk, om burgers en bedrijven online goede dienstverlening te bieden, de cloud omarmen. Daarom slaan InSpark, KPN en Microsoft de handen ineen om gezamenlijk toe te werken naar overheid specifieke marktstandaarden gebaseerd op Microsoft technologie.

De overheid zet flinke stappen met de digitalisering’, constateert Anna van den Breemer, directeur Publieke Sector bij Microsoft. ‘Dat gebeurt vooral om meer datagedreven te kunnen werken, om zo burgers en bedrijven beter te kunnen helpen.’ Bedrijven willen online een vergunning aanvragen, inwoners willen via de gemeentesite snel en eenvoudig een nieuw paspoort of een uitkering aanvragen. Bij contact, telefonisch, via de chat of aan de balie, verwachten burgers dat de ambtenaar meteen alle relevante informatie voor zich heeft en kan zien welke contactmomenten er zijn geweest. De coronacrisis, waarin online dienstverlening soms de enige mogelijkheid was om contact met de overheid te hebben, heeft die trend versneld.

Marktstandaarden

InSpark, KPN en Microsoft bundelen nu hun expertise om gemeenten te ondersteunen bij de digitale transitie, ieder vanuit hun eigen specialisatie. De drie organisaties hebben veel ervaringen opgedaan bij gemeenten, die inmiddels hebben geleid tot volledig geautomatiseerde toepassingen, zegt Erik Jan van Vuuren, CEO van InSpark. ‘Door technologie slim in te zetten en naar marktstandaarden toe te werken, kunnen we met minder mensen de digitale transformatie van de Nederlandse overheid versnellen. Zo profiteren gemeenten niet alleen van voorspelbare en gereduceerde kosten, maar spelen we ook in op grote maatschappelijke uitdagingen, zoals de war on IT- talent. Bij ons dus geen leger consultants, maar enkel topexperts die met hun ervaring onder de arm aan de slag gaan.’ ‘Wij begrijpen de rationaliteit van de overheid, snappen waar gemeenten voor staan en weten wat ze willen betekenen voor de samenleving’, vult Chantal Roest, vice-president sales en marketing van KPN aan.

Een uitdaging is dat zowel de wensen van burgers en bedrijven als de wetgeving steeds sneller veranderen, ziet Chantal Roest. ‘Dat zie je op alle beleidsterreinen.’ Samenwerking wordt daardoor steeds belangrijker, zowel binnen de gemeente als met organisaties van buiten, stelt de vice-president. ‘Dan moet je ook informatie kunnen delen. De technologie om dat goed te kunnen doen, ontwikkelt zich ook ontzettend snel.’ Je kunt eigenlijk niet meer om de cloud heen, zegt Van Vuuren. ‘Maar het kan voor organisaties wel heel spannend zijn om ineens met alle data naar de cloud te gaan.’

Vertrouwen

Vertrouwen is daarbij een belangrijk sleutelwoord. De te ontwikkelen marktstandaarden van de drie partners voldoen aan alle door de overheid gestelde security en compliance-eisen. Microsoft is voor de overheid inmiddels een trusted platform en met de kennis van KPN en de innovatiekracht van InSpark kunnen we concrete resultaten boeken’ zegt Van den Breemer.

 

Kijk voor meer informatie op www.inspark.nl/gemeenten

van links naar rechts: Chantal Roest (KPN), Erik Jan van Vuuren (InSpark), Anna van den Breemer (Microsoft)

Dit artikel is verschenen op pagina 40 in het VNG magazine nr. 5 van 2023. Klik hier voor de digitale versie.

Meer blogs

Wesley van der Maas | InSpark
Wesley van der Maas | Klantsucces Manager Lokale Overheid
Ik help je graag verder
Neem contact op