Vooral in de e-commercemarkt is dynamic pricing een essentieel instrument voor een sterke concurrentiepositie geworden, onder meer vanwege de grote hoeveelheid retailers, de toegenomen transparantie en de hogere frequentie van prijswijzigingen. Ga je datagedreven te werk? Dan kun je via dynamic pricing op het juiste moment kansen pakken.
Een bekende aanpak is de laagste prijsgarantie, maar er zijn ook andere pricing-strategieën die je kunt hanteren. Denk aan premium prijzen bij snelle levering of betaling achteraf, het combineren van lagere prijzen voor basisproducten met hogere marges op upsell-producten of voorraadgestuurde dynamic pricing om incourante voorraden te voorkomen.
Keten rondmaken zonder human interface
Naast eigen data over voorraden en inkoopprijzen heb je ook de productprijzen en levertijden van concurrenten nodig. Met het dataplatform Managed Oxygen van InSpark breng je al deze data bij elkaar en laat je daar logica op los, waarna je via API’s prijzen naar bijvoorbeeld het kassasysteem of je webshop kunt communiceren.
Daarbij kun je – met Managed Oxygen als faciliterende onderlaag – de hele keten rondmaken zonder human interface, van het scrapen tot het aanpassen van de prijzen in je systeem. Bijkomende voordelen zijn bijvoorbeeld dat je silo’s opheft tussen marketing en pricing, via rapportages inzicht kunt krijgen in marktdynamieken en automatisch geoptimaliseerde biedingen kunt instellen voor pay-per-click marketingcampagnes zoals Google Shopping.