Visualiseer in je eigen keuken wanneer de koelkast aan vervanging toe is. Of hoe jouw nieuwe koffiezetapparaat erin geïntegreerd kan worden. Met de HoloLens is het mogelijk. Deze innovatieve bril van Microsoft is een combinatie van Google Glass en de virtual reality-bril Oculus Rift. De bril maakt gebruik van mixed reality. Zo kun je hologrammen projecteren en zichtbaar maken in de ruimte waarin jij je bevindt. Voor de Retail sector biedt de HoloLens veel kansen, zowel voor haar winkeliers als voor haar klanten. In dit blog deel ik de meest kansrijke scenario’s.

1. Product Experience 2.0 

Breng productbeleving naar een hoger niveau en laat klanten jouw product op een totaal nieuwe manier ervaren. Volvo bijvoorbeeld laat je haar auto’s in 3D beleven tijdens het verkoopproces. Je kunt de kleur kiezen, accessoire opties bekijken en veiligheidsinstructies zien. Je maakt de auto geheel in 3D naar eigen wens. Daardoor krijg je een goed en realistisch beeld van jouw nieuwe auto! Met deze HoloLens Experience veranderen zij de toekomst van het kopen van een auto.

2. Inrichting winkel of huiskamer

Richt jouw winkel of huiskamer in zonder dat je daar fysiek meubels voor hoeft te verplaatsen. Lowe’s, een keukenketen uit de Verenigde Staten, speelt hier al op in. Haar klanten zijn in staat om verschillende producten zoals keukenkastjes, afzuigers en vloeren uit het assortiment bij hen thuis te projecteren. Je kunt jouw volledige keuken in huis neerzetten, ontwerpopties bekijken en uiteraard zien of de nieuwe keuken past bij je huidige interieur.

3. Haal de 3D winkel in huis

Online shoppen achter de laptop? Haal het assortiment van de winkel in huis door een paar schoenen aan te klikken en deze als hologram bij jou in de huiskamer te tonen. Zo kun je onder andere de stof en de kleur van de veters veranderen en de schoen op schaal vergroten om te zien of deze wel past. Dit is absoluut de toekomst van online shoppen.

4. Onderhoud van de winkel

De HoloLens maakt het mogelijk om real time relevante informatie te tonen over ieder object. Zo hoef je nooit meer data op te zoeken in een papierenarchief of de status terug te zoeken op de PC. De 3D bril van Microsoft visualiseert bijvoorbeeld dat de wasmachine meer dan 1500 keer heeft gedraaid en dus een onderhoudsbeurt nodig heeft om een duurzaam bestaan te garanderen. Of hij geeft je een melding dat het koffiezetapparaat nieuwe filters nodig heeft. Verplaats deze toepassingen eens naar de objecten in jouw winkel. Dé manier om het overzicht op het onderhoud voor jouw winkels te volgen.

5. Voorspelling van jouw smaak

Jouw interieur pimpen? Stijladvies nodig? De HoloLens helpt je daarbij! Loop door jouw huiskamer en al wandelend scant de HoloLens jouw meubels in 3D. Zo creëert de HoloLens een Pinboard waarmee hij kan voorspellen wat jouw smaak is. Op basis van het pinboard krijg jij suggesties van meubelstukken die mooi passen in jouw interieur. Deze virtuele meubelen kun je vervolgens direct plaatsten in jouw huiskamer. En door de link met het internet, ook gelijk online bestellen. Nooit meer slepen met meubels of ideeën opdoen op meubelboulevards.

SHARE
Dick Lorier

Lead Digital Innovation

Meer weten?
Ik vertel je graag meer.
Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Geef aan welke mailings jij maandelijks wil ontvangen. Schrijf je nu in!