VICO: hét intelligente Bot Platform

Bouw en perfectioneer je eigen chatbot met standaard én customized bot scenario's
Dick Lorier
Lead Digital Innovation

Conversational platforms

Conversational platforms en virtuele assistenten zijn belangrijker dan ooit in een tijd waar zoveel mogelijk op afstand gewerkt wordt en het aantal thuiswerkplekken exponentieel groeit. Want: hoe blijf je in contact met je medewerkers? Hoe zorg je voor een goede adoptie en efficiënt gebruik van Teams? En hoe organiseer je bedrijfsprocessen op afstand sneller én beter? Een intelligente ‘Virtual Companion’ in de vorm van een slimme chatbot helpt daarbij.

Bots maken het digitale (bedrijfs)leven steeds makkelijker. Met name op het gebied van customerservice worden chatbots al veelvuldig ingezet. Maar ook in interne bedrijfsprocessen rukken bots steeds verder op. Klanten vragen ons dan ook regelmatig om de ontwikkeling van bots voor veelvoorkomende scenario’s. Daarvoor hebben wij nu een handige, laagdrempelige oplossing ontwikkeld: het InSpark Bot Platform, VICO genaamd.

Virtual Companion

VICO is je VIrtual COmpanion: een laagdrempelige, schaalbare oplossing voor de ontwikkeling en implementatie van intelligente, proactieve bots voor allerhande standaard scenario’s. VICO combineert de componenten van Microsoft’s Bot Framework met InSpark’s eigen bot development software, zodat ook jij versneld aan de slag kunt met de bouw van jouw eigen chatbot.

    Hoe werkt het Bot Platform?

    VICO maakt gebruik van een aantal Microsoft onderdelen, zoals de ‘Microsoft Bot Framework Composer’, een visuele dialoog-editor. Op basis daarvan heeft InSpark een aantal IP tools en opties ontwikkeld om laagdrempelig eigen bots te kunnen bouwen. Denk bijvoorbeeld aan features als meertaligheid en taalherkenning, een ingebouwde kletspraat-database en de automatisering van allerlei beheertaken.

    VICO maakt gebruik van zogenaamde skills. Daardoor zijn er standaard scenario’s en functionaliteiten beschikbaar, zoals de mood indicator, standaard chatbots voor de adoptie van Teams, of de lunch bot. Bovendien kun je als klant nieuwe skills en je eigen bot scenario’s toevoegen, bijvoorbeeld door integratie met third-party software of de automatische ontsluiting van bepaalde data.

    Bekijk InSpark Bot Platform framework

    Mood indicator

    Medewerkers vormen het belangrijkste kapitaal van organisaties. Nu de coronacrisis ervoor zorgt dat een groot gedeelte van die medewerkers thuis moet werken en zij zelfs in sommige gevallen minder fit zijn, ontstaan er allerhande nieuwe uitdagingen waarvoor je als werkgever een oplossing moet vinden.

    Juist in deze tijd is het daarom van groot belang om in contact te blijven met je medewerkers, te luisteren naar wat ze te zeggen hebben en te weten hoe zij zich voelen. Daarvoor hebben wij de mood indicator ontwikkeld; een bot voor het meten van sentimenten. Het is namelijk een feit dat tevreden en gelukkige medewerkers een positief effect hebben op zowel je organisatie als je klanten.

    Lunchbot

    Een slimme bot voor geautomatiseerde lunchregistratie in bedrijfskantines. Bij InSpark zetten we deze bot al in: bij medewerkers die deelnemen aan de bedrijfslunch wordt een kleine lunchvergoeding in mindering gebracht op het salaris, waarbij collega’s noteren of ze de lunch op een bepaalde dag hebben genuttigd. Tot voor kort was dit een handmatig en omslachtig proces dat om vereenvoudiging vroeg.

    Daarom is er nu de lunchbot: dagelijks na het middaguur komt de lunchbot via Teams tot leven en vraagt of medewerkers de lunch gebruikt hebben. Zij klikken dan op de knop ‘Ja’ of ‘Nee’ en ze zijn weer klaar voor die dag. Het antwoord wordt geregistreerd in een database, waarna HR-medewerkers via een Power BI-dashboard de benodigde inzichten krijgen.

    Teams adoptie bot

    Een vraag & antwoord bot omtrent alle functionaliteiten en nieuwste features van Microsoft Teams. Deze chatbot stimuleert gebruikers om – onder andere door middel van vragen – de nieuwste tips & tricks van Microsoft Teams te ontdekken. Vragen als: “Kende je deze functie al?” of “Wist je dat…”. De bot legt vervolgens uit hoe je de diverse functies direct kunt gebruiken. Ook krijg je relevante tips in de vorm van geanimeerde gifjes en doorverwijzingen.

    De Teams adoptie bot is een verrijkte, actuele database met een grote diversiteit aan kennisvragen en -antwoorden. Ook kun je feedback geven op de door de bot verstrekte informatie.

    Meer weten over VICO?

    Wil je meer weten over ons intelligente bot platform VICO? Of wil je graag bespreken hoe wij intelligente chatbots kunnen inzetten in jouw organisatie? We helpen je graag!

    Neem contact op

    Contactformulier

    Verder lezen over bots?