Dynamics 365 CRM Relaties beheren
“Een centraal beeld van ons klantcontact biedt een meerwaarde: de opvolging van salestrajecten is in korte tijd veel strakker en beter geworden.”
Bas Burghoorn
Sales & Marketing Manager van Single Estate Coffee

Single Estate Coffee heeft alle ingrediënten in huis voor de lekkerste koffie: ze leveren niet alleen het product, maar ook kennis en machines. Het bedrijf importeert uit alle windstreken de allerbeste fair trade koffiebonen voor Nederlandse (horeca)bedrijven. In hun eigen branderij maken ze van die bonen een prachtproduct. Van boer naar brander en barista, de koffieliefhebbers hebben in de hele keten de touwtjes in handen. De liefde voor koffie is groot en de relatie met haar klanten is Single Estate Coffee zeer dierbaar.

Klantcontact in kaart

Single Estate Coffee is een vijf man sterke, maar snelgroeiende organisatie. Bas Burghoorn, Sales & Marketing Manager: “We zijn veel onderweg en hebben veel klantcontact. We waren op zoek naar een systeem waarin we die momenten gestructureerd kunnen vastleggen. Een basic vraag, maar ontzettend belangrijk.”

Eén centraal punt

Microsoft Dynamics CRM, het Customer Engagement platform dat Sparked voor de koffieleverancier op maat maakte, ondersteunt twee processen: salestrajecten en accountmanagement van bestaande relaties. “Voorheen hadden we een beetje een bedrijfscultuur van ‘O, wist je dat niet?’ en ‘Dat had ik toch gezegd?’, maar nu we gebruikmaken van het platform, raken we dat langzamerhand kwijt. We kunnen terugvallen op het systeem en dat is echt aan het slagen,” zegt Burghoorn.

Vastleggen van verkoopkansen

Dankzij het platform – ook mobiel te raadplegen via de app – hebben de accountmanagers alle klantgegevens binnen handbereik. Dat is waardevol voor de langetermijnrelaties, maar in het CRM worden ook potentiële verkoopkansen vastgelegd. Op die manier heeft Single Estate Coffee inzicht in de financiële pijplijn.

Persoonlijk contact met haar klanten vindt Single Estate Coffee cruciaal en het Customer Engagement platform draagt daaraan een steentje bij. Voor de verkoopkansen geldt vooral dat ze in the picture blijven. Afspraken waaruit geen directe actie voortkwam, raakten eerder weleens in de vergetelheid. Burghoorn: “De opvolging van onze salestrajecten is in korte tijd veel strakker en beter geworden.”

Veelvuldig gebruikt

Indien gewenst kan het platform in de toekomst functioneel worden uitgebreid, maar vooralsnog is het op verzoek van Single Estate Coffee een startpunt om te werken met relatiebeheer. Het systeem valt of staat bij input van de mensen die ermee werken. “Hoe gaan we ervoor zorgen dat het daadwerkelijk veelvuldig gebruikt wordt? Daarop hebben we gefocust,” vertelt Burghoorn. En dus is het CRM kleinschalig en concreet: de administratieve rompslomp is nihil en gebruikers hebben er onmiddellijk profijt van.”

SHARE
Laurens Frijters

Managing Partner

Meer weten?
Laurens vertelt je graag meer.