Het tempo waarin de maatschappij mee moet gaan met veranderingen, ligt tegenwoordig hoog. Dit is terug te zien in ons privéleven, maar zakelijk gezien speelt dit ook een prominente rol. In deze context is Microsoft geen uitzondering. Echter, we zien deze snelheid minder terug in de licentieregels van Microsoft. Ook hier zijn er regelmatig wijzigingen, maar de snelheid van deze veranderingen ligt aanzienlijk lager. Hoewel hier door veel mensen anders over gedacht wordt, laat de praktijk zien dat de echt grote licentiemodelwijzigingen in de laatste jaren op één hand makkelijk te tellen zijn. Denk hierbij aan het nieuwe licentiemodel voor Dynamics 365 of nog langer geleden, de transitie van een per CPU model van Windows Server naar het Per Core/CAL model. Kortom, het tempo is bij te benen.
Toch staan we nu middenin stevige wijzigingen in het Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) programma. In 2009 is Azure met de komst van Azure plan voor CSP klanten naar de New Commerce Experience (NCE) verhuisd. De oude vorm, legacy genoemd, is nog te bestellen tot en met 28 februari 2022. Heb jij jouw plan al klaar voor de prijsverhogingen én heb je de meest optimale mix tussen flexibiliteit, prijsbescherming en promotiekorting?
Het huidige CSP model (Legacy)
Als we het huidige CSP model met één woord omschrijven dan is het flexibiliteit. Op dit moment kun je alle kanten op met de licenties. Wil je vandaag een licentie aanzetten en over twee weken uitzetten? Geen probleem, dat kan. En dit zonder additionele kosten, waarbij de factuur uiteindelijk op het daadwerkelijk aantal dagen van afname is opgebouwd. Er is ook flexibiliteit in de facturatiefrequentie. Per maand of per jaar is geen probleem binnen de huidige opzet. En is jouw organisatie klaar om de stap van Microsoft 365 E3 naar E5 te zetten? Dan schakel je eenvoudig E5 in en zet je de E3 licentie uit.
Het New Commerce Experience (NCE)
Met de komst van de New Commerce Experience wordt het nog belangrijker om bewust met licenties om te gaan. Dit betekent dat er enerzijds verder vooruit gekeken dient te worden en anderzijds geeft het ruimte om combinaties met bijvoorbeeld looptijden aan te gaan.
Een aantal wijzigingen op een rij:
- Tot 72 uur na afname zijn er mogelijkheden om licentie aantallen af te schalen. Na 72 uur kan er alleen opgeschaald worden. Dit geldt voor zowel maandelijkse producten als producten die voor één of drie jaar worden vastgelegd.
- Maandelijkse licenties kennen een prijs die gemiddeld 20% hoger ligt ten opzichte van hetzelfde product wat voor één of drie jaar wordt afgenomen.
- De keuze voor een CSP partner heeft meer impact omdat tijdens de looptijd van een licentie het niet meer mogelijk is om deze van leverancier over te zetten. Commitment voor bijvoorbeeld één jaar aan een licentie betekent ook commitment aan deze CSP leverancier voor één jaar.
- Eenvoudig aan- en uitzetten van het automatisch verlengen van een subscription. Dit geeft controle en grip over een harde stop of automatisch verlengen.
- Prijsprotectie mogelijkheden: sommige producten tot drie jaar.
Waar deze wijzigingen gezien kunnen worden als een beperking van het CSP model, kan dit ook als kans worden gezien om de licentiestrategie opnieuw in te richten. Er is ruimte om met dit model slim in te spelen op deze wijzigingen. Tevens zijn enkele technisch zaken vereenvoudigd. Zo kun je een upgrade van bijvoorbeeld E3 naar E5 doen zonder het opnieuw toewijzen van de licenties.
Hoe maak ik de juiste keuze?
De veranderingen maken het bestellen niet eenvoudiger. Advies van experts is hierdoor van belang. Kies je partner hierin. InSpark kijkt graag met je mee of de juiste licenties op het juiste moment worden aangeschaft of verlengd. Door de hoge partnerstatus van InSpark bij Microsoft weet InSpark je altijd het juiste advies te geven, vanuit een kostenbesparend uitgangspunt.
Wilt u de prijsverhoging van Microsoft 365/ Office 365 met 1 jaar uitstellen? Neem dan voor 1 maart contact met ons op voor het beste advies voor uw organisatie.
Voor meer informatie, neem contact op met één van onze Microsoft licentie specialisten:
Toine Corjanustoine.corjanus@inspark.nl
Emile Smeetsemile.smeets@inspark.nl