Cloudtechnologie ontwikkelt zich razendsnel. Zeker met de komst van Artificial Intelligence kunnen bedrijven en organisaties volop profiteren van nieuwe kansen die deze technologie biedt. Tegelijkertijd gaan daar ook grote security- en kostenrisico’s mee gepaard, zeker wanneer de organisatie onvoldoende kennis en ervaring heeft met deze digitale transformatie. Klik hier om het artikel op het fd.nl te lezen.
CEO Erik Jan van Vuuren van InSpark, IT-dienstverlener op het gebied van Microsoft Cloud, vindt het begrijpelijk dat bedrijven nieuwsgierig zijn naar moderne technologie. “Cloudtechnologie kan enorm veel brengen. Denk aan Artificial Intelligence, in de vorm van beeld- of fraudeherkenning bijvoorbeeld, maar ook aan automatiseringstaken met chatbots die documenten kunnen uitlezen. Of denk aan gebruikers die in Microsoft Teams proactief worden ondersteund met taken die ze alleen of samen op dat moment aanvullen”, vertelt Van Vuuren, die daarmee wil benadrukken dat InSpark de juiste ervaring, best practices en repositories in huis heeft om klanten te helpen deze nieuwe AI-technologie snel beschikbaar te maken en te implementeren.
”De hype rondom Artificial Intelligence vinden veel eindgebruikers moeilijk behapbaar”
InSpark dient daarbij als een soort gids om vroegtijdig nieuwe technologie te valideren en klanten ontzorging te bieden door het overnemen van IT-services. De nadruk ligt daarbij op de eigen Microsoft-specialiteit. “Klanten van Microsoft vragen ons om samen met hen de best practices in te richten op basis van de ervaring die wij al jarenlang hebben opgebouwd.”
De hype rondom Artificial Intelligence vinden veel eindgebruikers moeilijk behapbaar. Daarin schuilt ook het grote gevaar, benadrukt Van Vuuren. “Concurrenten kunnen opeens een enorme voorsprong behalen als zij daar wel gebruik van maken. Een ander risico voor wie innovaties niet gebruikt, is dat ze te duur worden. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe AI-technologie circa 25% aan arbeidskostenbesparing oplevert.
”Wij zijn niet alleen een adviespartij, we leiden, realiseren en brengen innovatie tot leven ”
Als je niet meegaat in het gebruik van nieuwe technologie zal dat ook je positie op de arbeidsmarkt verslechteren. Jonge medewerkers stellen hoge eisen aan hun werkplek en willen bijvoorbeeld dat ze geholpen worden met een Teams chat app die automatisch data suggereert die beschikbaar is binnen de organisatie.” Wat InSpark goed in de vingers heeft, is het bouwen van een fundament voor technologische innovatie. Op basis daarvan wordt de klant meegenomen om grote stappen te zetten in technologische innovatie. “Dat noemen we klant enablement. Wij zijn niet alleen een adviespartij, we leiden, realiseren en brengen innovatie tot leven ”, aldus Van Vuuren.
InSpark, een dochter van KPN en volledig gespecialiseerd in Microsoft Cloud, is in staat om BV Nederland zeer goed en op schaal te voorzien van innovatieve technologie uit de Cloud. Daarmee kunnen bedrijven en organisaties efficiënt, zeer veilig en compliant innoveren op basis van best practices en hoge kwaliteit van dienstverlening. Onder de public cloud-klanten bevinden zich opdrachtgevers als de gemeente Amsterdam en de gemeente Den Haag, maar InSpark is ook geen onbekende binnen de bouw, verzekeringsmarkt en de logistieke- en zorgsector.