Amsterdam kiest voor transparantie met Azure public cloud

“De grootste verandering voor ons is nog wel de organisatieverandering: van versnipperde IT, over verschillende directies, gaan we naar een centrale afdeling.”

Patrick Scholte
//
Manager IT-dienstontwikkeling en -platformen

Amsterdam is de moderne stad bij uitstek. Alle vraagstukken van onze samenleving komen er samen. Maar de IT-infrastructuur van de gemeente liep een paar stappen achter op dat toekomstgerichte imago. Daardoor bleek het steeds lastiger iedereen die betrokken is bij de stad goed en snel te kunnen bedienen. Dus besloot de gemeente Amsterdam vol in te zetten op digitalisering van de dienstverlening en een overstap naar de public cloud. Samen met InSpark.

Inclusief en transparant

De opgave voor Amsterdam is groot. Bewoners, ondernemers en bezoekers, allemaal verwachten ze van de gemeente een moderne, goed functionerende digitale infrastructuur die inclusief en transparant is. Amsterdam had daarin de afgelopen jaren al grote stappen gezet, maar nu liep de gemeente toch echt tegen de grenzen van haar systemen aan.

Dat uitte zich in steeds complexere uitdagingen. De schaalbaarheid van de IT-infrastructuur werd op de proef gesteld. Digitale bedreigingen van buitenaf namen toe. Continuïteit en uniformiteit konden niet altijd worden gegarandeerd. En verdere digitalisering werd beperkt door een gebrek aan expertise en flexibiliteit.

Pioniersrol

Maar er lag ook een kans, zo zag de gemeente. Een nieuwe richting inslaan bood de mogelijkheid om in Nederland, en zelfs internationaal, een pioniersrol te vervullen. Waar andere gemeenten hun digitalisering stukje bij beetje aanpakten, ging Amsterdam all-in: de gemeente koos voor grootschalige digitalisatie van diensten én een volledige transitie naar de publieke cloud. Hierdoor tilde de stad transparantie in één klap naar een hoger niveau.

De gemeente Amsterdam benaderde InSpark om samen met KPN de ontwikkeling van het nieuwe public cloud-platform op zich te nemen en tegelijk een breed scala aan diensten te digitaliseren. Het resultaat: een nieuwe standaard voor andere Nederlandse gemeenten die manieren zoeken hun digitale infrastructuur te verbeteren. Veilig, open en flexibel.

Van veertig IT-landschappen naar één

De cloudtransitie die Amsterdam inzette samen met InSpark was een hoogtepunt in een bredere herinrichting van de gemeentelijke digitale dienstverlening. Een belangrijk doel was centralisatie. Dat was hard nodig: de gemeentelijke IT-infrastructuur was tot 2015 volledig decentraal en bestond uit veertig afzonderlijke IT-landschappen: hardware, software en IT-medewerkers waren per afdeling of stadsdeel apart georganiseerd.

Voor deze centralisatie werd een integraal proces van applicatierationalisatie gestart, waardoor het aantal applicaties is teruggebracht van bijna zesduizend naar iets meer dan duizend. Verder heeft de gemeente beleid geïmplementeerd dat datagedreven en innovatief werken stimuleert. Dus toen de transitie naar de public cloud begon, waren data-opslag in de private cloud en het IT-beheer al grotendeels geconsolideerd.

Dat maakte de uitdaging niet minder groot. Want het was alsnog een enorme stap om data en applicaties vervolgens te migreren naar een nieuw public cloud platform. Dit platform is in een periode van drie jaar ontwikkeld en geïmplementeerd specifiek voor de gemeente Amsterdam, binnen de wettelijke kaders van de gemeente én op basis van het Cloud Centre of Excellence (CCoE) framework van Microsoft.

Azure-first

Het cloudplatform dat we samen met KPN hebben neergezet, werkt op basis van een Microsoft Azure-first strategie. Dat is specifieker dan cloud-first. In een Azure-first-opzet is bij ontwikkeling van een nieuwe digitale dienst de eerste stap om naar oplossingen te zoeken op het Azure-platform – niet naar andere SaaS-oplossingen.

De gemeente Amsterdam zet bovendien geen private cloud-oplossingen meer in. Aangezien de public cloud veiliger is dan ooit, is dit niet alleen de meest flexibele en toekomstgerichte strategie, maar ook de veiligste.

Snel en flexibel

Migreren naar de public cloud heeft een aantal grote voordelen voor de gemeente Amsterdam. De versnelde ontwikkeling van nieuwe digitale diensten is er daar één van. Hierdoor krijgen Amsterdammers digitale dienstverlening die makkelijker te gebruiken is, en beter aansluit bij hun behoeften.

Daarvoor is de volledige suite van standaard Azure-componenten beschikbaar. De flexibiliteit die dat met zich meebrengt is uniek binnen de overheidssector en daarmee nogal een cultuurshock. InSpark helpt gebruikers dan ook met advies en ondersteuning bij het gebruik.

Antwoord op afnemend overheidsvertrouwen

De fundamentele data-transparantie die het nieuwe platform biedt heeft enorme maatschappelijke potentie. Terwijl in Nederland het publieke vertrouwen in de overheid slinkt, maakt Amsterdam zich er hard voor dit vertrouwen te herstellen door data open te stellen.

Dit geeft stadsdelen, afdelingen en partners de mogelijkheid vraaggestuurde interactieve diensten aan te bieden op basis van realtime data. Niet alleen met zaken als slimme afvalcontainers die een signaal sturen naar de gemeentelijke afvaldienst als ze vol zijn. Want ook in het sociale domein kan het platform ingezet worden, bijvoorbeeld om multiprobleemgezinnen makkelijker te herkennen en proactief de juiste ondersteuning te bieden. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Kennis delen

InSpark is als versneller van de digitale transformatie van de gemeente Amsterdam niet alleen betrokken bij ontwikkeling, implementatie, beheer en advies. We helpen de gemeente Amsterdam ook met het delen van opgedane kennis en ervaring. Samen tonen we andere organisaties – binnen en buiten de overheid – wat een migratie naar de public cloud oplevert: flexibiliteit, snelheid, gebruikersgemak, maar vooral: hernieuwd vertrouwen door transparantie.

En daar stopt het niet. Samen met KPN, Microsoft en de gemeente Amsterdam beogen we een oplossing te bieden aan de gehele Nederlandse publieke sector. Onderdeel daarvan is een gezamenlijke repository waar overheidsorganisaties informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Zo helpen we anderen op weg naar digitale dienstverlening waarin ondernemers, bezoekers en burgers weer centraal komen te staan.

Vragen?

Ben je benieuwd hoe we jouw gemeente of organisatie kunnen versnellen met onze oplossingen? Neem dan contact met ons op.

Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Geef aan welke mailings jij maandelijks wil ontvangen. Schrijf je nu in!
Wesley van der Maas | InSpark
Wesley van der Maas | Klantsucces Manager Lokale Overheid
Benieuwd wat wij nog meer doen?
Mijn team en ik denken graag met je mee over de kansen binnen jouw organisatie
Neem contact op