Inspirerend op veel vlakken

In dit blog deel ik de drie opvallendste sessies die ik deze week heb bijgewoond op de Europese editie van de IoT TechExpo. In de RAI Amsterdam kwamen verschillende bedrijven samen, om de nieuwste ontwikkelingen en toepassingen op het gebied van data en IoT te laten zien. Omdat het event bekend staat als de top van de IoT, werden veel relevante thema’s besproken op het gebied van: transport, de maakindustrie, gezondheidszorg, verzekeringen, logistiek, overheden, energie en de auto-industrie.

Het was inspirerend om te zien hoe Artificial Intelligence en IoT ecosystemen samenkwamen op dit event. Van slimme sensoren tot edge computing en AI. Overall was dit event een succes, maar er waren drie sessies die er voor mij uitsprongen.

IOT blog 1 InSpark

Sessie 1: Het creëren van klantgerichte services met IoT data

Rogier van Beugen en Marco Van Heerde deelden in een interessante sessie hun ervaringen met IoT bij KLM. Het doel van de luchtvaartmaatschappij is duidelijk: de beste service bieden aan passagiers en werknemers en tegelijkertijd de efficiëntie optimaliseren. Om dit doel te behalen, zijn er verschillende focuspunten waar ze bij KLM veel aandacht aan besteden. Om deze duidelijk in kaart te brengen, introduceerden Rogier en Marco een IoT waarde pyramide. Hierim werd duidelijk dat er op verschillende levels verschillende doelen te behalen zijn voor KLM.

Aandachtspunten voor grondpersoneel

  • Bagage beter volgen
  • Processen versnellen en optimaliseren
  • Storingen voorspellen

Meer transparantie en optimalisatie voor Air Cargo

  • Tracken van magazijnstukken
  • Temperatuur tracken op wereldwijde locaties
  • Voertuigen tracken

Vliegtuigonderhoud: reparatie en revisie

  • Het tracken van vliegtuigonderdelen
  • Het tracken van apparatuur

IOT blog 2 InSpark

Ik vond  het een gestructureerde manier van kijken naar de voordelen van IoT en data analytics. Dit omdat er duidelijk aan werd gegeven waar de winst te behalen valt en hoe KLM deze IoT technieken wil toepassen.

Sessie 2: Platformselectie voor jouw IoT project

De tweede sessie die er voor mij uitsprong, was een paneldiscussie met Crispin Clarke (Solace), Sander Mulder (KORE Wireless) en Katrien De Graeve (Microsoft) gemodereerd door Rob van Kranenburg (IOT Council).  In deze sessie herhaalde Katrien De Graeve van Microsoft, hun 5Bln-verplichting voor IoT-zaken. Deze paneldiscussie schakelde snel over naar de geleerde lessen, waaronder het hebben van een zakelijk mandaat als kritische succesfactor voor het IoT-project.

Met het beschikbare 400+ IoT-platform, hoorde ik een interessant perspectief op het gebied van lokale nichespelers versus wereldwijde spelers. De wereldwijde spelers zoals Microsoft, investeren veel in beveiliging, compliancy en certificeringen, wat misschien belangrijk is als je een wereldwijde IoT-roll-out in overweging neemt. De lokale spelers brengen veel domeinkennis met zich mee, die vaak ontbreekt bij de klanten.

Een paar andere speerpunten die uit deze discussie kwamen zijn:

  • Het IoT-landschap is verwarrend voor klanten
  • IoT is een reis, geen stukje technologie
  • Leer de klant om de juiste vragen te stellen

Sessie 3: Strategieën om je IoT idee te bekostigen

Ook in deze paneldiscussie kwamen interessante inzichten naar voren. Zo spraken Wienke Giezeman (The Things Network), Manuela Krull-Mancinelli (Startupbootcamp) and Jinal Dalal (Google) over de uitdagingen van het IoT-bedrijfsmodel, die ontstaan door de complexiteit ervan.

Er ontstond een discussie over of het “things” onderdeel los van het “diensten” onderdeel moet staan. Dit omdat het als kapitaalinvestering of hardware beschouwd moet worden en daarom gratis moet zijn voor de klant. Ook werd besproken dat de “things”, oftewel de hardwarecomponenten,wereldwijd moeilijk schaalbaar zijn, waardoor de focus op lokale verticale markten blijft en “alles overnemen” een haalbare strategie is. Een hoop stof voor discussie dus!

IOT blog 3 InSpark

Onderdeel van deze discussie waren ook de crowdfunding platformen die IoT projecten financieren. Zo kwam naar voren dat zo’n platform zeer consumentgericht is, waardoor ze bedrijfsoplossingen misschien niet op prijs stellen.

Al met al heb ik veel geleerd en nieuwe inzichten opgedaan op het event. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij!

SHARE
Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Geef aan welke mailings jij maandelijks wil ontvangen. Schrijf je nu in!