System Center Monitoring
“We bieden meer transparantie, en geven mensen invloed op het proces.”
Elibart Gerritsen
Teamleider systeembeheer bij Gelderse Vallei

Waarom een goed functionerende, kostenefficiënte webgestuurde oplossing van levensbelang is

“We kunnen nu van reactief naar proactief gaan,” vat Elibart Gerritsen, teamleider systeembeheer, de gewenste oplossing bondig samen. Voor een ziekenhuis is een goed functionerend ICT-systeem letterlijk van levensbelang. Het kan zich geen downtime permitteren. Fouten moeten zo snel mogelijk worden opgespoord en opgelost. Met ruim 2.000 werkplekken, 450 serverinstallaties en circa 500 verschillende applicaties is dat een complexe uitdaging. “Als iemand belde dat iets niet werkte, dan gingen wij kijken wat er aan de hand was. Met de nieuwe ketenmonitoring signaleren we het zelf al vroegtijdig als iets vastloopt.” Vincent te Koppele, hoofd ICT, had zijn wens van begin af aan helder voor ogen: “We wilden een webgestuurde oplossing voor ketenmonitoring, waarin beheerders zicht hebben op de werking van hun eigen applicaties. Die moest beschikbaar zijn op hun eigen pc, ongeacht de locatie in het ziekenhuis.”

Voortgang in monitoring

“Toen InSpark met het idee kwam om zelf een webgestuurde oplossing binnen SCOM te gaan ontwikkelen, zagen ze ons direct als partner voor de pilot,” zegt Te Koppele. Microsoft System Center Operations Manager (SCOM) geeft je door middel van signalering een tijdige waarschuwing voor problemen in het netwerk. Gerritsen was ook direct geïnteresseerd. “InSpark is al jaren onze kennispartner voor SCOM. Het was een logische stap om ze ook voor ketenmonitoring in te zetten.” Het traject was een nieuwe ervaring voor de ICT-afdeling. “De ontwikkeling is tamelijk organisch verlopen, zonder vooraf gedefinieerd eisenpakket,” zegt Te Koppele. “Wij vertelden InSpark onze wensen, zij ontwikkelden. Voor ons als ICT-afdeling heeft het vormgeven van monitoring helaas niet de volledige aandacht. Doordat we ons er nu samen met InSpark op richtten, bleef er wél voortgang in zitten.” De samenwerking (op basis van de door InSpark ontwikkelde ‘voordoen, samen doen, zelf doen’-aanpak) beviel ook systeembeheerder Piet Buijs goed: “InSpark ontwikkelde het eerste dashboard voor de testomgeving. Samen ontwikkelden we vervolgens het productiedashboard, dat we beschikbaar maakten op het web. De komende periode gaan we zelf nog meer dashboards maken. We hebben de hele ontwikkeling meegemaakt. Dat was leuk samenwerken.”

Goedkoopste oplossing, dezelfde functionaliteit

InSpark ontwikkelde binnen SCOM een dashboard, inclusief management pack voor Cloverleaf. Te Koppele: “We kunnen ongeacht locatie en hoeveelheid werkplekken overal dashboards laten zien, zonder verdere kosten.” Binnen het ziekenhuis wordt met veel verschillende soorten applicaties gewerkt, zowel gestandaardiseerd als maatwerk. Volgens Buijs verhoogt dat het risico op fouten: “Elke stap wordt nu afzonderlijk gemonitord en op het dashboard getoond. Dat scheelt een hoop zoektijd naar wat er misgaat en waarom.” Ook hier kwam een flinke kostenbesparing om de hoek kijken. Gerritsen: “InSpark ontwikkelde voor ons een management pack dat hetzelfde kan als de dure optie binnen Cloverleaf. Aanzienlijk goedkoper!” De oplossing heeft als groot voordeel dat alle componenten zijn geïntegreerd in één overzichtelijk dashboard. Buijs: “Daarin zie je in één keer in welke richting je moet zoeken. Een topdownsysteem.” Het ziekenhuis wil het systeem naar meer afdelingen en applicatiebeheerders uitrollen. Volgens Buijs bevordert het daarmee de zelfredzaamheid: “Ze zien waar het mis is. Afhankelijk van wat er aan de hand is, kunnen ze soms zelf al een oplossing vinden.” Gerritsen geeft aan dat de gehele kwaliteit van de dienstverlening erop vooruit is gegaan: “We bieden meer transparantie, en geven mensen invloed op het proces.”

De keuzes die we samen met Gelderse Vallei maakten

  • Ziekenhuizen zijn behoorlijk financieel gedreven, gezien alle bezuinigingen in de gezondheidszorg. Een kosten-batenanalyse wees uit dat de aanpak van InSpark met behulp van ProView-software van de firma OpsLogix de beste en goedkoopste oplossing was.
  • Op het dashboard binnen SCOM, inclusief op maat ontwikkeld management pack voor Cloverleaf, wordt elke stap afzonderlijk gemonitord en overzichtelijk getoond om tijd te winnen bij foutmeldingen.

En tot slot: nog wat achtergrond over dit project

Met ruim 2.000 werkplekken, 450 serverinstallaties en circa 500 verschillende applicaties is een goed functionerend ICT-systeem een complexe uitdaging. Ziekenhuizen zijn behoorlijk financieel gedreven, gezien alle bezuinigingen in de gezondheidszorg. Het ziekenhuis deed dan ook een kosten-batenanalyse met onder meer Visio, en SCOM met SharePoint. Beiden bleken beduidend duurder dan de huidige oplossing.

SHARE
Maarten Goet

Managing Partner

Ook zo’n ambitie in je eigen organisatie?
Maarten vertelt je graag meer.